Uuden kokeilemista?
Olisikos taas aika kokeilla jotain uutta ja jännittävää?
Tässä pieni vinkki: neliöhengitys! Se voi olla alussa hankalaa eikä ehkä onnistu ihan ensimmäisillä yrittämisillä. Mutta kokeile, ehkä se onkin just sun juttu. Tai sitten se on vinkki joka ei voisi vähempää kiinnostaa eikä tee mieli edes kokeilla.
No mutta jos haluat kokeilla, niin netistä löytyy paljon neuvoja tähän neliöhengitykseen. Voit googlailla sitä tai kokeilla tätä kautta. Jos idea ei tästä selkene, niin youtubesta löytyy varmasti hyviä vinkkivideoita! Tätä voit tehdä itseksesi tai vaikka yhdessä lapsen tai nuoren kanssa. Tähän voi käyttää aikaa vain ihan hetkenkin, hengitys ja sen harjoitteet rauhoittavat nopeasti kehoa ja saa mielen rauhoittumaan. Tätä harjoitetta voi tehdä missä tahansa, vaikka bussissa tai vaikeassa tilanteessa jossa ei oikein ajatus kulje ja mieli kimpoilee sinne tänne eikä rauhoitu.
Tätä hengitystekniikkaa ei välttämättä kukaan edes huomaa kun sitä teet ja saat hetken rauhan ajatuksille ja palautettua mielen ja kehon tilaan jossa ajatus taas kulkee.
On ok käyttää tähän oma sopiva aika mutta kokeile kuitenkin edes muutama minuutti, voit yllättyä iloisesti rauhallisen hengittelyn rauhoittavasta vaikutuksesta koko keholle.
Laske hartiat alas ja huokaise syvään. 1. hengitä sisään laskemalla neljään, 2. pidätä hengitystä laskemalla neljään, 3. hengitä ulos laskemalla neljään, 4. pidätä hengitystä laskemalla neljään.

Älä vedä ilmaa nopeasti sisään tai hauko henkeä ja puhise ulos, vaan koeta rauhoittaa keho niin että hengitys on soljuvaa.
Ahdistavassa tilanteessa voi mennä hetki että keho ja hengitys rauhoittuu, ota oma aikasi, tätä ei voi tehdä väärin, anna kehon hengittää ja ota se vastaan. Tämän harjoitteen voi laittaa omaan mielen työkalupakkiin ja käyttää sitä aina kun tuntuu siltä että mieli ei rauhoitu vaan ajatus lähtee laukalle ja sitä kautta mieli ja ehkä tekeminenkin.
Netissä on paljon erilaisia rauhoittumisharjoituksia, toivottavasti löydät niistä omasi ja juuri sopivat. Ole rohkea ja kokeile. On ihan ok ettei tämä ole just sun juttu, mutta kokeilla ainakin kannattaa! Go with the flow!
Ps. kokeile tehdä tämä parvekkeella tai ihan ulkona, voit yllättyä iloisesti fiiliksestä mikä siitä tulee. Voit käyttää tätä osana luontokokemusta ja aistimusta. Muista kuitenkin ettei ole väärää paikkaa ja aikaa tälle harjoitteelle, teet sen juuri siinä ja silloin missä sitä tarvitset!